ngo thai uyen

September 30, 2008

Creative Entrepreneurs Visit Britain
From 8-15 March 2008, Vietnamese creative entrepreneurs, together with other delegates from East Asia, paid a visit to British creative enterprises in Glasgow, Bristol and London organised by the British Council.

Fashion designer Ngo Thai Uyen

The aims of the trip were for creative entrepreneurs to network with East Asia and British contacts, share ideas, knowledge and experience, as well as witness how the British economy has benefited from creative cities and what intervention and infrastructure have been put in place to support them.

Britain has long been recognised as a hub of creative endeavor, innovation, and excellence. The force of British creativity is renowned throughout the world. People across the globe are inspired by the sheer diversity of British creative talent and the consistency with which that talent takes the arts in new and exciting directions.

Creative Entrepreneur is one of the eight strands of a three year project named “Creative City” which is a cultural and artistic partnership between East Asia and Britain to develop the concept of creative cities as those cities with successful knowledge of economies where global citizens can thrive.

Creative Entrepreneur supports the development of young creative entrepreneurs in the creative industries which are integral to building a successful creative economy.

“During the trip, I had an opportunity to network and listen to UK specialists talk about practical experience in art business activities,” said Ms Ngo Thai Uyen, a talented Vietnamese fashion designer who took part in the trip. “It enabled me to be aware of the necessity of defining values of my own products based on real social needs. I believe that through this project, Vietnamese artists and design entrepreneurs will be able to promote their strengths and talents, and simultaneously, a better support policy from Vietnam’s government will be able to help this creative industry develop strongly and bring higher product values to direct labour forces in the future.”

The next step will be to set up a network of creative entrepreneurs in the region and Viet Namled by people who attended the above trip. Once the network is established, a series of international seminars, practical workshops, showcases and partnerships incubation between countries in the region and Britain will be organised.

A Vietnamese CE club will be set up for creative entrepreneurs to meet like-minded creative people, get fresh inspiration, share ambition and desire to grow and keep up with what’s happening in a changing industry.

By Uyen Phuon

Ngô Thái Uyên trò chuyện với tôi thời gian không quá dài, ngay bàn làm việc của cô, cũng chẳng có ly cà phê nào cả. Đơn thuần là đối thoại với nhau về nghề, xen lẫn một vài lời hỏi thăm em bé thứ hai trong bụng mẹ Uyên khi nào chào đời. Ngô Thái Uyên quá duyên dáng, và gợi cho người đối diện sự tiếc nuối: một phụ nữ đáng yêu và tài năng như thế mà sự cô đơn vẫn hằn lên trên khóe miệng cười…

Bị khen ngợi mà… sốc!

Năm 1997, Ngô Thái Uyên khi chưa tốt nghiệp Đại học Mỹ thuật TP.HCM nhưng đã trở thành nhân viên thiết kế quảng cáo của Công ty VMC và Âu Việt. Lần đầu tiên cô tham gia và thật bất ngờ đoạt luôn giải đặc biệt về thiết kế thời trang tại Singapore.

Năm 1998, Uyên ra trường và bắt đầu triển lãm tranh Giấc mơ tại Idecaf, TP.HCM, tham gia chương trình thời trang Duyên Dáng Việt Nam 9 của Báo Thanh Niên cùng nhiều chương trình thời trang ấn tượng khác. Năm 1998, Uyên lọt vào chung kết Giải thiết kế trẻ Asia Collection Makuhari, Nhật Bản. Cô trở thành một trong những giảng viên thiết kế trẻ tuổi nhất của Hội Mỹ thuật TP.HCM.

Từ thiết kế đồ họa chuyển sang lĩnh vực thời trang những năm còn sinh viên, đã tạo một cơ hội khác, con người khác cho Ngô Thái Uyên. Chị nói sao về quyết định thay đổi này?

– Chỉ có một câu thôi: Nếu bây giờ được chọn lại nghề nghiệp, tôi vẫn chọn thời trang. Đơn giản vì nghề này thích hợp với cá tính của tôi.

Chị đã từng nói: do báo chí “tâng” chị lên quá khiến chị bị sốc, bị mất phương hướng về nghề. Vì sao lại có điều này? Sau đó, chị đã lấy lại sự cân bằng trong nghề nghiệp như thế nào?

– Đó là câu chuyện của những năm 1997-1998, khi đó tôi còn là một sinh viên. Hành trang kiến thức chỉ đơn thuần 70% là nghệ thuật và hội họa, cộng thêm khoảng thời gian 3 tháng để nghiên cứu về thời trang một cách nghiêm túc, thì việc đoạt một giải thưởng quốc tế lúc đó thật sự chỉ nói lên tiềm năng về khả năng thích hợp với nghề thời trang chứ chưa biến tôi thành nhà thiết kế thời trang được. Tôi đã phải mất đến 6 tháng ở nhà chẳng làm gì cả, chỉ để tự nhìn nhận lại bản thân với các câu hỏi: Mình là ai? Đang đứng ở đâu? Có thật sự tài năng như những lời ca ngợi? Mình nên làm gì?

Tôi đã cố gắng để lấy lại cân bằng bằng cách bắt tay vào học và làm việc. Tôi tự mở một cửa hàng nhỏ kinh doanh sản phẩm của mình ở khu dành cho khách du lịch với một lý do: Cóp nhặt kiến thức về tiêu dùng về thời trang chính từ khách hàng của mình – những người đến từ khắp nơi trên thế giới và có điều kiện đi khắp nơi trên thế giới!

Gần 10 năm theo nghề thiết kế thời trang, quãng thời gian như vậy đã đủ để chị cảm thấy mệt mỏi và sợ những hệ lụy của nghề chưa?

– 10 năm rồi tôi đến với công việc này chưa mệt mỏi nhưng đôi lúc cũng thấy sốt ruột vì mọi chuyện tiến triển chậm hơn những dự tính, những khát vọng của tôi.

Muốn vươn ra thị trường quốc tế

Năm 2000, hãng điện thoại Ericsson chọn Ngô Thái Uyên là gương mặt quảng cáo. Thời gian này, cô thành lập thương hiệu “Natural Ngô Thái Uyên” tại TP.HCM. Ngoài tham gia các chương trình thời trang quốc tế tại Sài Gòn, Uyên bắt đầu lấn sân sang làm thiết kế phục trang cho các bộ phim Người Mỹ trầm lặng – đạo diễn Philip Noyce; Ngày giờ – đạo diễn Ham Tran (đề cử Oscar phim ngắn quốc tế 2002). Ngô Thái Uyên đã giành được học bổng Đại học Mỹ thuật MassArt Boston MA (Mỹ)

cũng vào năm 2002. Tại Boston, Uyên làm triển lãm sắp đặt, các chương trình thời trang, là nghệ sĩ trình diễn trong nhiều chương trình uy tín tại Nhật Bản và Singapore. Năm 2004, cô thành lập Công ty Ngô Thái Uyên Inc.

Nha thiet ke thoi trang Ngo Thai Uyen Suong nhat la duoc khoc hu hu

Công ty NTU năm qua đã kết hợp với dệt Thắng Lợi làm trong lĩnh vực chăn-drap-gối-nệm. Mục đích của sự kết hợp này là gì? Chị tự nhìn thấy đã làm được gì trong sự vụ “bắt tay” này?

– Đây là một chương trình lớn của Công ty NTU và là một trong các hoạt động mục tiêu lâu dài của công ty. Thông qua công việc hợp tác tư vấn trên sản phẩm 100% made in VN cho người Việt để sau đó cùng với doanh nghiệp phát triển thiết kế và cung cấp sản phẩm cho thị trường tiêu dùng quốc tế.

Chị đã thiết kế được nhiều bộ sưu tập được đánh giá cao, từng đoạt giải và xây dựng được tên tuổi trong làng thiết kế thời trang, vậy chị có ý tưởng nào “thiết kế” cho cuộc sống hạnh phúc cá nhân không?

– Trong công việc sáng tạo và thiết kế thì mình có thể gia giảm và tính toán mọi chuyện để làm sao hiệu ứng và hiệu quả cuối cùng đem lại tốt nhất. Nhưng với hạnh phúc và tình cảm thì lại là một phạm trù hoàn toàn khác mà tôi không thể kiểm soát theo ý riêng của mình được. Tôi luôn để mọi thứ được có điều kiện bởi một trái tim trọn vẹn!

Khi nhận sáng tạo các bộ sưu tập, chị mang hoàn toàn cảm hứng cá nhân vào tác phẩm, hay là theo khách hàng?

– Tùy yêu cầu và nhu cầu của đơn đặt hàng. Một người làm công việc thiết kế thời trang chuyên nghiệp phải hiểu được mọi chi tiết nhỏ của sản phẩm mình làm ra, nên nếu để sự bay bổng sáng tạo chiếm hữu hoàn toàn thì thiết kế không còn thích hợp với thực tế nữa!

Người “lãng mạn thực tế”

Năm 2005, NTU Inc đã trở thành nhà cung cấp thời trang chính thức cho Tập đoàn J.Jill của Mỹ. Ngô Thái Uyên tiếp tục tham gia các chương trình thời trang lớn trong nước và nhờ sự khả ái của mình, cô trở thành gương mặt quảng cáo cho hãng mỹ phẩm Pond’s với dòng sản phẩm skin care. Năm 2006, Ngô Thái Uyên chinh phục tiếp các bước đường khác: Trở thành giảng viên môn Sức mạnh trang phục của trường Jonh Robert Power, hướng dẫn và tư vấn đề tài tốt nghiệp cho sinh viên Trường Sư phạm kỹ thuật, cố vấn thiết kế và kinh doanh cho Công ty Vigatexco. Ngô Thái Uyên không quên phát triển thương hiệu NTU với dòng sản phẩm mới Living with Nature.

Một nhà thiết kế đàn bà có những cảm giác, sự rung động, nhạy bén khác với nhà thiết kế đàn ông?

– Thiết kế thời trang đòi hỏi sự kiên trì và dẻo dai nên dù sao là nam giới sẽ bền sức hơn cũng như ít suy sụp hơn. Tuy nhiên, là phụ nữ thì có lợi thế về những gì thuộc về chi tiết. Bạn biết đấy, trong thiết kế thời trang thì có cả ngàn chi tiết nhỏ mà mỗi công đoạn đều dẫn đến thành công hay thất bại cho sản phẩm. Theo cá nhân tôi, nghề nào nam giới tham gia cũng dễ thành công hơn phụ nữ vì họ ít bị chi phối nhiều bởi ngoại cảnh.

Tháng 7 tới chị sinh tiếp em bé thứ hai, vậy NTU Inc được ai thay mặt chị quản lý?

– Tôi vẫn tiếp tục quản lý công việc như bình thường. Đã lên kế hoạch “vác” em bé đi làm cùng với mẹ rồi! Lần sinh bé đầu, tôi cũng nghỉ làm có mấy hôm khi còn nằm tại bệnh viện phụ sản.

Người đàn ông của chị có giúp được chị nhiều trong công việc và chăm sóc con cái không? Chọn con đường dũng cảm là một bà mẹ đơn thân, chị có cảm xúc thế nào với những mẫu thiết kế áo cưới? Một chút tủi thân?

– Anh ấy quan tâm và rất yêu con nhưng vì không có nhiều thời gian nên việc chăm nom cũng chỉ có thể ở mức tối thiểu! Bây giờ tôi đã quyết định có thêm em bé nữa mà nhắc lại chuyện có tủi thân hay không thì thật sự là dư thừa. Chẳng ai muốn cuộc sống của mình bế tắc và đau khổ, cũng chẳng ai chọn cách sống để rồi phải đau khổ. Có người bạn đã từng nói: Hạnh phúc là do mình tự tạo, đôi lúc tôi nghĩ thấy cũng đúng. Mỗi lần thiết kế một trang phục cưới hay đi dự đám cưới của một ai đó, tôi rất vui và thích ngắm nhìn khuôn mặt hạnh phúc, vui vẻ của mọi người. Cuộc sống đôi lúc chỉ cần những niềm vui nho nhỏ như thế thôi, cũng đủ làm cho mình thấy công việc đang thực hiện có ý nghĩa…

Với một cơ ngơi hoành tráng (NTU Corporation tọa lạc ở vị trí đắc địa 72-74 Trương Định, Q.1, TP.HCM) cùng 40 nhân viên, chị nhìn nhận công việc lãng mạn thiết kế thời trang có thể song hành với từng dãy số lớn trong tiền lương trả nhân viên và lợi nhuận thu về cho bản thân hay không?

– Tôi tự cho mình là một người “lãng mạn thực tế”. Điều này nghe có vẻ mâu thuẫn nhưng đối với công việc thiết kế thời trang thì đúng là thế đấy. Nếu không thực tế thì sẽ không thể nào tính toán một cách hệ thống cho công việc. Và nếu không lãng mạn thì tôi đã phải bỏ cuộc từ rất lâu khi thấy mình như một hạt cát ở một thế giới tiêu dùng tốc độ ngày nay!

Chị có bao giờ cảm thấy đôi vai mình quá nặng với nhiều trách nhiệm: làm mẹ, làm người phụ nữ đam mê yêu, một giám đốc điều hành, một nhà tạo mẫu có tiếng? Những lúc mệt mỏi, chị nghĩ tới cái gì và làm điều gì?

– Làm đàn bà sướng nhất là được khóc hu hu như trẻ nít khi căng thẳng để mọi chuyện như được gội sạch bằng nước mắt, để rồi sau đó, tôi lại tiếp tục làm việc và tiếp tục phấn đấu. Tôi luôn có cảm giác bản thân có quá nhiều trách nhiệm nhưng lại hoàn toàn hài lòng với cảm giác đó. Khi tôi ý thức được trách nhiệm công việc, đồng nghĩa với việc tôi phải cố gắng nhiều hơn và công việc sẽ có nhiều cơ hội thành công hơn.

Đ.T.H

Nha thiet ke thoi trang Ngo Thai Uyen Suong nhat la duoc khoc hu huNgô Thái Uyên sinh ngày 28.2.1975 tại Bảo Lộc, Lâm Đồng. Là nghệ sĩ trình diễn chương trình Kết hợp ngẫu hứng tại Hội An 2003, là nghệ sĩ khách mời trong Mekong Project, là nghệ sĩ khách mời trong Pushing though Border – chương trình nghệ thuật kết hợp được tài trợ bởi Dance Theatre workshop NewYork, khách mời trong phim tài liệu UK Creativity, phim hợp tác giữa Hội đồng Anh và VTV, là khách mời trong phim tài liệu Thế hệ @, Hãng phim tài liệu Việt Nam. Triển lãm cá nhân và sắp đặt Dream of Loves tại TP.HCM.
Việt Báo
//<![CDATA[
showsource(“7”);
//]]>
(Theo_Thanh_Nien)

L’Amour, A New Collection of Designer Ngo Thai Uyen

“Love helps inspire designer’s creativity. Most women will become more beautiful and want to be more beautiful when they are in love. The women’s beauties will be imbued with delicate, passionate and graceful love”, said designer Ngo Thai Uyen about her new collection, L’Amour.

40 suits were made of silk meticulously. The meticulosity was not only of material, design or colors, but Uyen also drew patterns and depended on artisans for the embroidery of crystal and glass beads on each suit.

Meters of silk were woven and many colors were mixed harmoniously and deliberately. It was the first time that patterns were printed on silk by digital printing techniques which was a challenge in itself.
In fact, nowadays silk quality has improved greatly. It is softer but harder to get crumpled. The natural material makes it more beautiful, more pleasant to wear and easy to move.
With the new collection of charming fashion products, Ngo Thai Uyen showed women’s beauty in a sophisticated manner.

Traditional styles attract foreign eyes

<!–p.phead {margin-right:0in; margin-left:0in; font-size:10.0pt; font-family:Arial; color:#5F5F5F; font-weight:bold}p.pbody {margin-right:0in; margin-left:0in; font-size:10.0pt; font-family:Arial; color:black}–><!–p.phead {margin-right:0in; margin-left:0in; font-size:10.0pt; font-family:Arial; color:#5F5F5F; font-weight:bold}p.pbody {margin-right:0in; margin-left:0in; font-size:10.0pt; font-family:Arial; color:black}–>

AM 788031 gi đến 996 để nhn ảnh này

VietNamNet – American businessmen and tourists visited some fashion shows at the end of March. They are among the many foreigners interested in the industry.

A fashion show by designer Le Minh Khoa on March 17 – 24 at the Sheraton Hotel, Ho Chi Minh City, drew a large contingent of foreigners, who had booked for the show a year before.

Khoa said he has earned a lot of congratulations from the audience for the show. His viewers also promised to keep tabs on his work in the near future.

Another designer, Ngo Thai Uyen takes on students from international fashion and art universities to learn and share skills and information.

Uyen said the students all love Vietnamese fashion, especially designs crafted from handmade and traditional products. From June, 2006, Uyen’s company will organise monthly fashion shows, focusing on foreign customers.

For years, designer Sy Hoang has run his tea shop ‘A moment’ in HCM City, which is his design showroom too. Foreigners love to enjoy his showroom, which is a space of Vietnamese culture and tradition.

Sy Hoang, Le Minh Khoa, and Ngo Thai Uyen are among the many Vietnamese fashion designers ardently approached by international clients for their traditional-style designs, such as Ao Dai, or creations adapted from minority people’s costumes.

Designers introduce their products to international markets through fashion and cultural events, or through their own websites. Now, they see that direct marketing to tourists is an effective and fast strategy to harvest success. As Sy Hoang said, almost all of his designs were sold after his shows.

However, other designers, such as Huyen Trang, find it difficult. “Tourism companies demand that our shows must have traditional-style creations, which attract their customers most. However, I think fashion must have a contemporary look,” Trang said.

“With just traditional styles, although they are nice, Vietnamese designers cannot reach the development level of the international industry. Styles and creations should be varied,” she said.

(Source: Tuoi Tre)

Vietnam : Fashion Designer Ngo Thai Uyen features in J.Jill catalogue
February 6, 2006


Vietnamese Fashion designer, Ngo Thai Uyen, has made her way to the Western world through a leading American fashion retailer J Jill.J.Jill is all set to launch Uyen’s three new scarf designs in its brand new Autumn-Winter 2005 catalogue.

J.Jill is a multi-channel specialty retailer of women’s apparel, including accessories and footwear targeting active, affluent women aged 35 and older.

Catalogue describes Uyen as someone who blends the skills of Vietnam with the international fashion to offer unique look.

Scarves sport vibrant colours and skillful fusion of cultures made on Toan Thin high-grade silk and bring mix Oriental and Western characteristics.

Scarves are priced at around US $108 per piece.

Uyen says that she had put in a lot of hard work and determination to match J.Jill’s high standards.

Although J.Jill rejected her first scarves, she did not give up as she believed she had the designs to make it but needed to be patient and do her best.

She informed that she is inspired by anything and everything around her from a good movie to a sound at midnight; anything that leaves an impression on her mind.

————————-

Vietnamese designer rules fashion world

https://i1.wp.com/english.vietnamnet.vn/dataimages/200702/original/images1238075_designer2.jpg

Ten years ago, fashion designer Ngo Thai Uyen burst on the trend-making scene winning an award at the Fashion Connections contest in Singapore.

Now a household name for fashion-conscious women, the former graphic designer is on top of the fashion world thanks to her keen ability to mix and match bold colours.

Uyen credits her success as a businesswoman and designer to following her dreams.

Fighting tradition

Getting a job in fashion wasn’t an option for Uyen growing up.

“My grandparents, as well as my father, brother and my two aunts, are all artists. Thus, I was expected to become an artist too,” Uyen said.

Her family told Uyen there was no future in designing clothing. In fact, Uyen said her family and friends didn’t see the difference between a seamstress and the person who designed the garment.

Uyen decided to embrace her creativity and study graphic design at the College of Fine Arts In HCM City. In her second year, Uyen’s parents moved from Vietnam to the United States.

Uyen saw this as her opportunity to find her own path and stayed in HCM City.

Looking for inspiration, Uyen entered a collection of garments for the Fashion Connections only one year later.

Uyen remembers the moment she realised designing clothing was more than just a hobby.

“It came upon me suddenly. I like to go out and discover new things. Also, I like to be left alone sometimes to engage in my creative process,” she said.

“Fashion design brings me opportunities to go to many places and engage in different art forms to find inspiration for my work. It is those moments that help me to experience the best life has to offer.”

Following a dream

Fresh: Bold designs have raised Uyen to the forefront of fashion.

But Uyen quickly learned having a goal and achieving it weren’t the same thing.

Wanting to continue creating original pieces, Uyen founded the Ngo Thai Uyen (NTU) Design Joint Stock Company in 2004.

Though no one disputed Uyen’s talent as a designer, she was unable to launch an original collection immediately. Instead, her company designed scarves for US fashion house J Jill.

The thick scarves with their unique colours and patterns sold for US$108, with the label “Designed and made in Vietnam” proudly sewn on each piece.

After only one year, Uyen was forced to end her contract with J. Jill because Vietnamese silk producers were unable to reproduce her designs.

“It was difficult to make the scarves match my sample designs because silk woven in Vietnam often varies in colour from piece to piece. Most of the big producers refused to co-operate when they saw the patterns I wanted,” she said.

Uyen learned a lot of important lessons from this first foray into the professional world of fashion design.

“In order to run a fashion business effectively, it’s necessary to have professional designers, producers and support personnel. That’s why to succeed long-term, we need to train our people, and that takes time,” said Uyen.

Uyen was determined to make up for lost ground and immediately began designing her own line and garments for consumers she knew inside and out: Vietnamese trend-setters.

Uyen used her industry contacts as the lead designer for the ViKo Glowin Co and as an instructor at the Fine Arts Association to get investors to fund her label Natural Ngo Thai Uyen.

Fashion icon

Soon enough, Uyen saw her hard work pay off.

Last year, NTU Design Joint Stock Company recorded a profit for the first time. Critics in the fashion world said her success can be attributed to the popularity of her living with Nature collection.

Uyen, the company’s art and managing director, has even bigger plans for 2007. The next two collections Uyen plans to debut are called Green Life and Urban Life. The first is set to be released in April, followed by the second in August. She said these collections were designed to give businesswomen a fresh look.

“I know I am now on the right track, although my company didn’t earn profits right away. My purpose is to create fashion products for Vietnamese people. But in the long run, I also want to complete a product from A to Z to provide it to the international markets,” said Uyen.

Staying hot in the fashion world means a designer must have a strong work ethic, according to Uyen.

To stay competitive, Uyen said she used to spend 70% of her week at the office.

But she has learned not spend so much time away from home, now that Uyen has a son waiting for her.

Also, she keeps close ties with the artistic community and engages in different artistic activities in HCM City, despite the fact she had only 30% of her time spent designing for family and her own life.

“Now, I am busy preparing for an exhibition in Hanoi organised by the HCM City Fine Arts Association with 19 other artists in April,” Uyen confided.

“Only when I have a set purpose, I can find time to draw again” she said.

Seemingly, joining other artistic activities is also a way to help Uyen find her new inspiration for the next collections.

Whether you see her newest collection, or maybe one of the many ads she stars in, you’ll definitely see this fashionista make her brightly coloured mark, time and time again.

From VietnamNet

————-

Ngo Thai Uyen, also prospered this year by issuing quality collections through her fashion company and shop in District 3.

“My clothes are expensive but people are willing to pay because they appreciate the concepts in my garments,” said Uyen, who aims to sell more of her clothing in 2007.

Several years ago, designers could barely survive on their own, but Uyen makes enough now to fund her own business.

Uyen began her fashion career when she joined the HCM City’s Fine Arts College. In 1999, she won a prize for promising designer at an international competition for young designers in Japan.

She has attended many fashion competitions and events at home and overseas, where she was received enthusiastically by critics and audiences.

“There is severe competition for us young designers. But I have my own niche,” said the 33-year-old mother of one.

——————————-

Arty designs snip away at commercial success
13:24′ 19/08/2006 (GMT+7)
AM 871761 g�i đến 996 để nh�n ảnh này

Renowned designer Ngo Thai Uyen was excited when she was asked to judge a fashion design competition for young graduate students, hoping to identify new designers who would one day help draw the fashion spotlight towards Vietnam.

However, when presented with a prolific number of designs from one graduate, Uyen asked the designer which articles could be put into production. The reply that it was “too difficult to make any of the designs a saleable item” disappointed Uyen.

“It is sad,” said Uyen. “I do not want to accept it, but it is a fact that our students have been educated how to draw a dress on paper, to set up a staged model, but they do not know how to commercialise it.”
“We have to say that the gap between designing education and the fashion industry is too large for our students to leap at the moment,” she added.

In a forum held recently by the British Council in Vietnam, Nguyen Ngoc Dung, Head of the Design and Applied Art Department from the Open University, said that at the end of every training course, about 200 new articles were designed but none of these have ever been turned into a commercial product.

“We need the support from the owners of enterprises, Dung said. “We can only provide training, but cannot commercialise them,” he said.

Le Quoc An, Chairman of Vietnam Textile and Garment Federation said that although a larger number of Vietnamese students had received good training in the discipline of design, they had no opportunities to practice actual production.

“Our teachers mostly focus on technical skills but are not very interested in bringing [designs] to the market,” An said.

“Many teachers and students mainly focus on how to make a unique costume to display in fashion shows,” he added.

According to Graham Sutcliffe, Senior Arts Manager of the British Council based in Vietnam, the country has a team of young but talented designers, however, they have not yet been utilised by enterprises.

Things that needle the manufacturers

One of the main reasons for the big gap between “haute couture” and usable products, according to designer Thai Uyen, is that most Vietnamese enterprises are not interested in new designs.

Uyen feels frustrated following many years of knocking on fashion enterprises’ doors to try to interest them in mass producing local designs. She said the majority of firms act as sub-contractors for foreign brand names, making clothes destined for international markets at a very cheap price.

One firm’s director told Uyen, when he rejected her fashion proposal, that his company was very lucky to receive big international contracts, even at a low price, saying that international contracts guarantees employment for workers who rely on the factory to take money home to their families.

Chairman An said that although the number of designers has increased in the last few years, many are still trying to break into the fashion industry.

An said enterprises must change their mind and cooperate closely with the designers. “Enterprises must understand that their trademark will depend on the name of every individual designer,” he said.

Although the designers have not been highly appreciated by many enterprises some of the designers have been able to export products abroad thanks to some forward-thinking firms, he added.

Sewing upyoung designers

Nguyen Quang Huy is one of the first designers to work for State-owned fashion company Legamex after graduating from university.

“When I was a student at the Fine Art University I thought that I would develop my own well decorated fashion shop in Hanoi, but the result is not the same as my prediction,” Huy said.
Huy, like other young designers including Anh Vu, Huyen My and Vu Viet Ha kick-started their careers working in state-owned company.

“We now understand that we need more time to train in real life and we need to work in a professional environment,” Huy said.

During their time with a commmercialised company designers are given the opportunity to create a trademark for themselves first, then start a private business later.

For most young designers, the desire to have an established private trademark is the the driving force behind their ambition. Some are even realising that dream as more Vietnamese customers are becoming familiar with famous names such as Minh Hanh, Vu Thu Giang, Anh Vu or Chau Giang.

Some of these names have even made their mark on the foreign arena, with many designers receiving international and domestic awards in fashion competitions.

Huy said that instead of building a private business, he devoted his time and energy to his employer, Legamex, because he saw the potential in hastening his development by using the modern equipment and material that was available in a commercialised company.

Truong Anh Vu, another designer who has been working for state-owned Phuong Dong Garment company for more than two years.

“Working for a professional company is very important for designers like me, in order to collect enough experiences to start a private business,” Vu said.

According to Vu Duc Thinh, general director of Vietnam Textile Corporation (Vinatex), less than 50 per cent of the corporations 60 companies recruit young designers. “This percentage is still low and I hope that more and more companies recruit young designers,” Thinh said.

Government tailoring policy

Bui Xuan Khu, vice minister of Industry said that since 1998 the government has set up a master plan to develop the domestic fashion sector to 2010.

Vietnam currently has more than 2,000 garment and textile enterprises and 10 training centres. Every year about 250 new designers graduate from universities ready to add their mark to Vietnam’s fashion industry.
Diep Thanh Kiet, chairman of the International Garment & Textile Training Centre said that fashion designers themselves must be more active.

“Business is an ocean, designers must jump in and draw on experiences and apply it in the real life,” Kiet said.
The vice minister of Industry suggested setting up a fashion club, in which designers, enterprise owners, material suppliers and policy makers can meet together, to implement ways to push the fashion industry in Vietnam to its full potential.

(Source: VIR)

———————————————————

Designer Ngo Thai Uyen, who is also director of the Ngo Thai Uyen Design Joint Stock Company, said fashion students in Vietnam do not have the chance to practise and apply their knowledge in practical work.

“It has been shown that a lot of young designers don’t know how to realise their designs even though their drawing skills and ideas are of a high standard,” she said.

Dr Martin Shoben, from the London Centre for Fashion Studies, said he agreed with Uyen’s view, adding that the London Centre’s aim was to nurture more international-standard designers in Vietnam. The centre’s Hanoi branch opened in 2004 and attracted hundred of students.

Director of the Vocational Science Research Centre, Prof Do Minh Cuong, said a suitable training programme, which combines both basic background and other practical skills, should be offered at training centres as well as fashion colleges.”

Students who graduate from these centres and colleges will be the seeds of the industry’s future,” he said.

“In addition, it’s necessary to set up a close link between fashion manufacturers and training institutions”.

The Garment and Textile Association’s An said training programmes must focus more on the fashion industry’s demands, practical business knowledge and marketing strategies.

He said that to decrease the gap between theory and practical application, post-grad designers should undertake work experience at industrial garment and textile factories, to help develop their own trademarks.

It’s a move that IGTC’s Kiet said should also factor in the need to educate the nation’s fashion policy makers and managers.

The round-table meeting was attended by designers, fashion design teachers, educators and representatives of fashion enterprises from the UK and Vietnam.

The British Council has been involved in Vietnamese fashion since 2002 and has organised a wide range of programmes including the UK-Vietnam Fashion Show, design training workshops and Street Symphony fashion shows in Hanoi and HCM City.

(Source: Viet Nam News)

——————————————–

Vietnamese ’creative entrepreneurs’ tour the U.K.
15:16′ 03/04/2008 (GMT+7)

Designer Ngo Thai Uyen works at her company NTU Design Inc. in HCMC.

With stops in Glasgow, Bristol and London, the Creative Entrepreneur trip is a component of the three-year-long Creative City project, which is a cultural and artistic partnership between East Asia and the U.K. to develop cities where global citizens thrive.

The purpose of the trip was for local creative entrepreneurs to network and share ideas with their East Asian and U.K. counterparts and to observe how the British economy has benefited from the Creative Cities project.

The Creative Entrepreneur project aims to support the development of young entrepreneurs in creative industries who are integral to building successful economies.

Uyen, CEO and creative director of NTU Design Inc., said that after the trip she felt more confident as an artist conducting business and understands better how art contributes to the economy. She had the opportunity to learn from U.K. specialists about practical business know-how, which encouraged her to define her products based on real social needs.

The next step for the creative entrepreneurs is to establish a network of like-minded people in the region and in Vietnam. Once the network is established, a series of international seminars, workshops and partnerships between countries in the region and the U.K. will be organized.

Locally, a Vietnamese Creative Entrepreneur Club will be established for the purpose of networking, finding inspiration and keeping up to date with the industry.

The audio-visual project Re-Imagining the City, another component of the Creative City project, took place in Vietnam in January. The project explored how artists influence and are influenced by the cities in which they live and aimed to give artists a voice in how cities are planned and experienced.

(Source: SGT)

——————————————–

Talented Young Designers of Vietnamese Fashion
Vietnamese fashion may be not compared with other countries. Now, the living standards are improving and people begin to care about what they wear. It is really a good sign for Vietnamese fashion industry and it also opens opportunities for Vietnamese designers. Designer Ngo Thai Uyen: “I think that fashion is not a career, it is an industry”.

Designer Ngo Thai Uyen

Ngo Thai Uyen is a young Vietnamese designer, graduated from of Ho Chi Minh City University of Fine Arts. Uyen had won a prize on color selection at Singapore Fashion Connection 1997 when she was still a student.

She also owned a store on Dong Khoi Street, which she closed when she won a scholarship and took up her study at the Massachusetts College of Art. She chose the courses on cotton fibre and the language of vision to study.

“I think that the study is always necessary. In addition, these subjects are very interesting” said Uyen. ” Not only they can be applied in fashion design, but also useful in other arts. They arouse my creativity. When designing a dress, we have to understand its material and know how to create our own material. This is an important area that Vietnamese designers have yet to grasp” she tried to explain.

Ngo Thai Uyen is a woman of strong personality, but full of new ideas, and most of her designs are very elegant and passionate, a close reflection of herself.

She was inspired by Vietnamese traditional materials that are eye catching for foreigners, so you can easily recognize her style among those of other designers. Her color schemes are also very specific.

Uyen is both a designer and an artist, she has carried out many domestic and foreign exhibitions. Besides, she used to be an assistant designer in the film “The quiet American”, produced by director Philip Noyce in 1998.

Now, she is a long-term supplier for one of top fashion groups in the U.S. She entered the fashion world confidently by thousands of “made in Viet Nam” products.
She is the founder NTU Company, whose goal, among other things, is to take her brand name into the global market. What she has done is what many other Vietnamese women dream of.

Designer Kieu Viet Lien: “I am not good at business, and I am an emotional woman, so I think that this job suits me”

Designer Kieu Viet Lien and her husband, lawyer and film actor Thieu Anh Duong

After three years of study in Australia, she went to Canada for two years, then spent one year in Paris where she graduated as one of three excellent students.

Although she studied fashion in western countries, her style was far from westernized, in fact, it is still influenced by Vietnamese culture. “I am not an old-fashioned woman, but not too modern to accept a new culture” She says.

Returning to Viet Nam, she made a point of staying away from any fashion newspapers or magazines for a long time, for fear that she would be influenced by other foreign designers’ patterns.

She always learns how to mix many colors harmoniously and seeks new materials. Her designs are usually based on the seasons.
Her dresses are usually designed in ivory, white or pale colors, and with eye catching curves, emphasizing the femininity of her style. Most of them are very simple and luxurious.

Her most favorite design is wedding dresses, which she is eagerly displaying to the public in her own bridal shop in Ho Chi Minh City. This is a place where many women can choose a suitable outfit for their most important day of their life

” the problem is not clients’ demands, but agreement between two sides” she said. She wants to make a dress which satisfies customers’ demand while showing her characteristics.

Designer Nguyen Quoc Binh : “Fashion is beauty. It helps people feeling more beautiful and confident in their life and work”.

Designer Nguyen Quoc Binh (Left)

Nguyen Quoc Binh, 25, owns a boutique on Nam Ky Khoi Nghia Street with his own trade mark, “qb mode”.
He was the winner of Viet Nam Collection Grand Prix 2000. He also won the prize for Special Producer at the Asia Collection Makuhari in Japan.

Binh took part in many domestic and foreign fashion shows. His outfits mostly are suitable for evening parties.
He is better known as the Vietnamese traditional embroidery, most of which are meticulously hand embroidered , using Vietnamese silk as his favorite material.

Besides, the color schemes are his strong point. People always marvel at the ways he mixes the colors. Binh used to tell AFP that he finds joys in mixing colours.

Ao dai, Vietnamese traditional dress, is also his favorite choice. It shows clearly the beauty of Vietnamese women’s figure.” That is why I am interested in it and want make it more beautiful, more pleasant to wear and easy to move”, Binh said.

Binh comes from Ho Chi Minh City, in a family where nobody cares about fashion, but he got plenty of help from his relatives to develop his career.
Binh always works hard, thinking that it is the way he wants to thank people who supported him, and he expects to make his brand a household’s name, well-known both at home and abroad.

Reported by Kim Khanh

——————————

TRUNG TÂM BÁO CHÍ VÀ HỢP TÁC TRUYỀN THÔNG QUỐC TẾ (CPI)

_STNS.UI.oUIs[‘stUI2’].fbInit();_STNS.UI.oUIs[‘stUI2′].fbShow(); ALLFRAME=1;MOD=0;SPELL=1;NEWV=1; vietnam(’19’)

Tự động: Telex: VNI: VIQR: Tắt:
vietbaomenu(19,0,”,0,0);

Ngô Thái Uyên với “Giấc mơ tình yêu”

Thứ hai, 15 Tháng mười hai 2003, 09:59 GMT+7 showarticletop(“http://vietbao.vn&#8221;,”20040191″)

Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu

Tags: Ngô Thái Uyên, ĐH Mỹ, thiết kế thời trang, nhà thiết kế, nhân vật chính, gian triển lãm, câu thần chú, giấc mơ, tình yêu, cảm giác, trình diễn, cánh hoa, khán phòng, năm, làm

Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngô Thái Uyên

Không gian triển lãm tràn ngập những cánh hoa hồng và giấy vụn cùng với hồ nước ở giữa khán phòng dùng để làm nơi gột rửa tâm hồn của cảm giác. Mà nhân vật chính là Họa sĩ – Nhà thiết kế thời trang trẻ Ngô Thái Uyên – tác giả của “kịch bản” “Giấc mơ tình yêu”, đi quanh khán phòng, mắt nhắm, miệng lẩm bẩm những “câu thần chú”, tay tung những cánh hoa hồng và giấy vụn…

Triển lãm nghệ thuật trình diễn mang tên “Giấc mơ tình yêu” của Họa sĩ – Nhà thiết kế thời trang trẻ Ngô Thái Uyên diễn ra tối qua (13/12) tại Mai’s Gallery (16 Nguyễn Huệ, Q.1, TP.HCM) đã mang lại cho người xem những cảm giác mới, lạ… rất khó tả. Không gian phòng tranh với cách trang trí bởi sáu bức tranh không đóng khung mà dán dính lên tường và được bao bọc bằng những cánh hồng tươi, giữa hồ nước là chiếc ghế, một chiếc ghế của tĩnh lặng hay của quyền lực? Một nhân vật là họa sĩ, ngồi lên ghế tay ngắt từng bông hoa miệng lẩm bẩm “hạnh phúc”, “đau khổ” và cuối cùng là “hạnh phúc”, rồi hốt nhiên rơi xuống nước, nằm trong trạng thái bất định, chốc chốc lại lẩm bẩm: “Tôi cảm thấy lạnh, sau lưng – phía trước”, rồi ngây ngô, rồi lãng đãng… Tất cả những hành động cùng sự thinh lặng của cảnh vật như muốn đánh lừa cảm giác của người xem để đi đến việc ghi lên bảng một dòng chữ “Cảm giác, có bao giờ bạn có hai cảm giác cùng một lúc?”.

Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Không gian phòng triển lãm.

Không biết, đây có phải là giấc mơ của tình yêu hay không? Bởi bản chất của tác phẩm khi trình diễn có cái gì đó lãng đãng, mơ hồ, mang cái vòng luẩn quẩn của những tâm hồn chưa “siêu thoát”. Kết thúc trình diễn, sau một hồi nín lặng, người xem có cảm giác “trống rỗng”; bởi hình như tâm lý chung là muốn “tác phẩm kết thúc một cách có hậu” và đó có lẽ là “ý đồ” của người thực hiện?!

Từng là người thành công ở lĩnh vực thiết kế thời trang, nhưng có lẽ bản chất người nghệ sĩ là thích đi vào những con đường chông gai của nghệ thuật, và cũng thật sự đáng mừng là cuộc đời vẫn còn những người “dũng cảm” với nghệ thuật. Nói về triển lãm lần này, Ngô Thái Uyên cho biết: “Đây là lần thứ hai sau 5 năm tôi bắt đầu thật sự vẽ trở lại. Tôi muốn một lần nữa thử sức ở con đường gian truân và khó khăn nhất trong nghệ thuật. Ngày xưa, tôi từng tự an ủi bản thân là sẽ trở lại với hội họa khi nào mình cảm thấy tinh thần không bị chi phối quá nhiều với cuộc sống xung quanh. Sau 5 năm làm việc và suy nghĩ, tôi nhận thấy cách tốt nhất là xông thẳng vào cái khó khăn ấy hơn là cứ đứng bên ngoài và tự biện hộ cho mình bằng quá nhiều lý do… Tôi chọn “Giấc mơ tình yêu” làm chủ đề cho triển lãm.

Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngô Thái Uyên đang trình diễn.

Cách đây 5 năm, tôi đã có một “giấc mơ” làm chung với người bạn thân Ly Hoàng Ly. Lần này, tôi làm một mình với một “giấc mơ tình yêu” rất màu mè và sặc sỡ. Trong quá khứ, tôi đã cười nhạo những gì sặc sỡ, nhưng ngay thời điểm này, khi mà bên cạnh tôi chẳng có một tình yêu nào cả thì tôi tự cho phép mình mơ về nó với tất cả tận cùng của cảm xúc… Những gì diễn ra trong tôi đều là thật và bạn sẽ đọc thấy những dòng nhật ký tác phẩm bên dưới những bức tranh trong phòng triển lãm. Tôi chỉ muốn nói với bạn: Có một tình yêu như thế!”. Một giấc mơ của ý niệm được diễn tả bằng hành động thực tại. Một khoảnh khắc được giữ lại trong sự phân vân của người xem. Có một cái gì đó mà người nghệ sĩ không bao giờ diễn tả bằng lời…

Triển lãm kéo dài đến 8/1/2004 tại Mai’s Gallery (16 Nguyễn Huệ, Q.1).

Vài nét về Ngô Thái Uyên:

Học vấn: Tốt nghiệp ĐH Mỹ thuật TP.HCM năm 1998; Năm 2002, học trường ĐH Mỹ thuật Massachusetts.

Phần thưởng: Năm 1997 được phần thưởng màu sắc đặc biệt trong “Fashion Connection Singapore”; Năm 1998, chung kết của cuộc thi Makhuhari bộ sưu tập Châu Á tại Nhật; Năm 2002 được học bổng của trường ĐH Mỹ thuật Massachusetts, Mỹ…

Những triển lãm đã thực hiện:

Năm 1998, triển lãm tranh “Những giấc mơ” tại IDECAF và những cuộc trình diễn thời trang vàng ở Sài Gòn – Hà Nội; Năm 2000, cuộc trình diễn thời trang “Đất Thăng Long” kỷ niệm 990 năm của Hà Nội; Năm 2002, Triển lãm “Kỷ niệm” tại phòng tranh Brand – Mass Art, trình diễn trong nhóm 2 Cuộc trình diễn Mỹ thuật Châu Á NIPAF lần 7 tại Nhật…Ngoài ra, Thái Uyên cón là trợ lý thiết kế trang phục cho phim “Người Mỹ trầm lặng” của Phillip Noyse và thiết kế trang phục cho phim “Ngày giỗ” của Hàm Trần…

Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu
Ngo Thai Uyen voi Giac mo tinh yeu

3 Responses to “ngo thai uyen”


  1. Cảm ơn bạn, bài viết của bạn rất hay! Phát huy🙂


  2. Hello to all, the contents present at this web page are genuinely awesome for people knowledge, well, keep up the nice
    work fellows.


  3. Remarkable issues here. I’m very satisfied to see your post.
    Thank you so much and I am looking forward to touch you.

    Will you please drop me a e-mail?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: